Serverovny.cz/Fórum/Jak napsat Bash skript na automatické zálohování serverů?

Jak napsat Bash skript na automatické zálohování serverů?

Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat, jak vlastně napsat Bash skript, který by mi pomohl s automatickým zálohováním serverů. Jsem začátečník a mám s tím problém, protože nevím, kde začít. Mám několik serverů a rád bych nastavil něco, co by pravidelně zálohovalo důležitá data, ale nevím, jak to udělat efektivně. Jaké příkazy v Bash bych měl použít? Je lepší použít rsync nebo tar pro zálohování? A co plánovač úloh, jako je cron? Jak ho správně nastavit, aby se zálohy spouštěly automaticky každý den? Potřeboval bych nějaké tipy na strukturu skriptu a jak správně definovat cesty k souborům a adresářům, které chci zálohovat. A co třeba zabezpečení - jak zajistit, aby byly zálohy chráněny před neoprávněným přístupem? Máte někdo zkušenosti s tímto typem skriptu? Jaké máte doporučení ohledně logování záloh a případných chyb? Každý příspěvek mi pomůže, díky!

137 slov
1.4 minut čtení
20. 12. 2024
Jindřich Procházka

Takže k automatickému zálohování serverů v Bash skriptu. Můžeš použít rsync, je na to super, protože dělá inkrementální zálohy a zbytečně nepřenáší už existující soubory. Takže stačí napsat skript, kde definuješ zdrojový a cílový adresář. Příklad by mohl vypadat takhle:

#!/bin/bash

date=$(date +%Y%m%d)
src=/cesta/k/tvym/datam/
dest=/cesta/k/zaloze/$date/

mkdir -p $dest
rsync -av --delete $src $dest

Tohle ti vytvoří adresář se jménem podle data a zkopíruje tam data. Pak máš pravdu, cron je skvělý na plánování úloh. Otevři crontab pomocí crontab -e a přidej řádek jako:

0 2 * * * /cesta/k/tvym/skriptu/zaloha.sh

Tím se ti záloha spustí každý den ve 2:00 ráno. Co se týče zabezpečení, je dobré nastavit správná oprávnění pro skript a cílovou složku, třeba pomocí chmod 600 a chmod 700, aby tomu nikdo nerušil přístup.