Serverovny.cz/Fórum/Jak si napsat vlastní skript v Pythonu na sledování výkonu serveru?

Jak si napsat vlastní skript v Pythonu na sledování výkonu serveru?

Zajímá mě, jak bych si mohl napsat vlastní skript v Pythonu pro sledování výkonu serveru. Jsem začátečník a zatím jsem se s Pythonem moc nekamarádil, ale mám chuť se do toho pustit. Potřeboval bych, aby ten skript uměl sledovat základní parametry jako CPU, RAM a možná i diskový prostor. Co byste doporučili jako nejlepší způsob, jak začít? Mám se podívat na nějaké existující knihovny, nebo je lepší napsat něco úplně od nuly? A co takhle nějaké tipy na to, jak udělat ten skript efektivní? Slyšel jsem něco o knihovnách jako psutil, ale vůbec nevím, jak je použít. Jakým způsobem bych mohl data ukládat a případně je vizualizovat? Bude to složité? Co byste doporučili pro začátečníka, jaké jsou nejlepší praktiky a na co si dát pozor? Taky by mě zajímalo, jestli je lepší zapisovat výsledky do souboru nebo rovnou do nějaké databáze. A když už mluvíme o databázích, kterou byste doporučili pro takový projekt? Bude mi stačit SQLite, nebo se vyplatí jít do něčeho robustnějšího jako MySQL či PostgreSQL? Budu rád za každou radu, jakmile se do toho pustím a začnu experimentovat, tak se snad učit budu rychleji.

187 slov
1.9 minut čtení
6. 6. 2020
Viktor Jedlička

Tak hele, pokud chceš sledovat výkon serveru v Pythonu, tak začni s knihovnou psutil. Je to fakt super nástroj na sledování CPU, RAM a dalších systémových metrik. Nainstaluj to pomocí pip: pip install psutil. Pak můžeš použít jednoduchý skript, který ti ukáže aktuální využití CPU a RAM. Třeba něco jako:

import psutil

cpu_usage = psutil.cpu_percent(interval=1)
ram_usage = psutil.virtual_memory().percent
print(f'CPU Usage: \{cpu_usage\}%')
print(f'RAM Usage: \{ram_usage\}%')

Co se týká ukládání dat, tak pro začátečníka bych doporučil jednoduše CSV soubor nebo SQLite. SQLite je super, protože je lehká a málo komplikovaná. Můžeš si to zapsat do databáze tímto způsobem: