Serverovny.cz/Fórum/Jak začít se zaváděním CI/CD pipeline, když jsem úplný začátečník?

Jak začít se zaváděním CI/CD pipeline, když jsem úplný začátečník?

Zdravím všechny, chci se dostat do světa vývoje a nasazení softwaru a slyšel jsem, že CI/CD pipeline je klíčovým prvkem pro efektivní workflow. Ale teď si říkám, jak vlastně začít? Jsem úplný začátečník a mám pocit, že je toho na mě moc. Jaké nástroje bych měl použít? Měl bych se podívat na GitHub Actions nebo raději na Jenkins? O čem to vlastně všechno je – co to CI a CD znamená? Kde se naučím nastavit svůj první pipeline? Viděl jsem nějaké tutoriály, ale občas mi připadají příliš složité na to, abych je pochopil. Jaké jsou nejčastější chyby, kterým bych se měl vyhnout během zavádění CI/CD? A co testování? Jak to zapadá do celého procesu? Budu potřebovat nějaké speciální znalosti z programování nebo stačí základní znalosti s Gitem? Připadám si jako v zajetí informací a nevím, kde začít. Byl bych moc rád za jakékoliv rady nebo tipy od vás, kteří už máte nějaké zkušenosti. Děkuji!

154 slov
1.5 minut čtení
27. 7. 2022
Rudolf Mašek

Tak jo, zkusím to shrnout. CI/CD znamená Continuous Integration a Continuous Delivery/Deployment. V podstatě jde o to, jak automatizovat proces testování a nasazení tvého kódu, aby to šlo rychleji a bez chyb. Začni s GitHub Actions, protože je to jednodušší pro začátečníky a máš to hned propojené s repozitářem. Jenkins je moc silný nástroj, ale může být komplikovanější na nastavení.

Podívej se na nějaké jednoduché tutoriály – třeba jak nastavit základní workflow na GitHubu. Uvidíš, že tam většinou stačí pár řádků YAML kódu. Základní znalosti Gitu jsou super, ale budeš potřebovat i nějaké povědomí o tom, jak fungují testy. Bez toho se těžko obejdeš.