Serverovny.cz/Fórum/Jak napsat skript pro vytvoření nového uživatelského účtu na Linuxu?

Jak napsat skript pro vytvoření nového uživatelského účtu na Linuxu?

Zdravím všechny, mám takovou otázku ohledně psaní skriptu v Linuxu. Chtěl bych se naučit, jak napsat jednoduchý skript, který mi pomůže vytvořit nový uživatelský účet. Jsem nováček v oblasti správy serverů a zatím jsem používal jen základní příkazy v terminálu, ale uvědomuji si, že když budu mít víc uživatelů, tak se to začíná komplikovat. Mám na mysli něco jako automatizaci procesu, abych nemusel pořád psát příkaz adduser nebo useradd ručně a vyplňovat všechny potřebné informace. Chci, aby byl skript co nejjednodušší a snadno použitelný. Třeba bych mohl zadat jméno uživatele a heslo jako argumenty skriptu, který by pak udělal vše potřebné za mě. Myslím, že by bylo super mít možnost také přidat uživatele do nějaké skupiny nebo nastavit domovský adresář. Je možné to udělat pomocí shell skriptu nebo musím použít něco složitějšího? Jak bych měl začít? Mohl by někdo poskytnout příklad nebo alespoň nasměrovat, kde hledat informace o tom, jak takový skript napsat? Jaké příkazy bych měl použít a jakým způsobem je kombinovat? A co třeba bezpečnostní aspekty, na co si dát pozor při vytváření uživatelských účtů tímto způsobem? Doufám, že se najde někdo, kdo má s tímto zkušenosti a pomůže mi rozklíčovat tu problematiku. Díky moc!

197 slov
2 minut čtení
14. 1. 2025
Lenka Švandová

Tvorba skriptu pro vytváření nových uživatelských účtů na Linuxu je fakt jednoduchá. Můžeš použít bash skript, který vezme jako argumenty jméno uživatele, heslo a případně i skupinu. Tady je základní příklad, jak by to mohlo vypadat:

#!/bin/bash

if [ $# -ne 3 ]; then
  echo "Použití: $0 jméno_heslo_skupina"
  exit 1
fi

UŽIVATEL=$1
HESLO=$2
SKUPINA=$3

# Přidání uživatele
echo "$HESLO" | sudo pwgen -s 12 1 | passwd --stdin $UŽIVATEL 

echo "Uživatel $UŽIVATEL byl vytvořen s heslem $HESLO"

# Přidání do skupiny