Serverovny.cz/Fórum/Co mám udělat, pokud si myslím, že byl můj router napaden?

Co mám udělat, pokud si myslím, že byl můj router napaden?

Zdravím všechny, potřeboval bych poradit ohledně mého routeru. Mám takový pocit, že by mohl být napadený. V poslední době mi totiž přišlo, že internet je hrozně pomalý a spousta věcí se děje, aniž bych je vyžadoval. Například vidím, jak se zařízení v síti připojují a odpojují bez mého vědomí a vůbec nevím, co s tím dělat. Zkoušel jsem restartovat router a vyměnit heslo, ale nemám jistotu, že to pomáhá. Jak poznám, jestli někdo nevyužívá moji síť bez povolení? Můžete mi prosím říct, co dalšího bych měl zkontrolovat nebo udělat? Mám si třeba stáhnout nějaký software na analýzu sítě nebo něco podobného? A co když se ukáže, že jsem opravdu napadený? Co pak? Jak to vůbec řešit? Je nějaký postup, jak se bránit proti těmto útokům do budoucna? Jsem docela laik v těchto věcech a nevím si rady. Takže pokud máte nějaké tipy nebo rady na ochranu routeru před útoky nebo na to, jak odhalit případné narušitele, budu vám moc vděčný!

160 slov
1.6 minut čtení
14. 11. 2024
Dominik Vobořil

Podívej, jestli máš v administraci routeru seznam připojených zařízení. Pokud tam vidíš nějaké, co neznáš, tak to může být problém. Zkus se podívat na MAC adresy těch zařízení a zjistit, co to je. Můžeš taky zkusit nastavit filtraci MAC adres, aby se mohli připojit jen ty tvoje zařízení. Také se ujisti, že máš na routeru aktuální firmware, starší verze můžou mít bezpečnostní díry. Pokud máš možnost, zapni WPA3 nebo alespoň WPA2 šifrování. Pokud si fakt myslíš, že jsi napadený, můžeš zkusit factory reset routeru a nastavit ho znovu od nuly. Nezapomeň si pak nastavit silné heslo. A pokud máš podezření na malware na svých zařízeních, prohledej je antivirusem. Možná by stálo za to investovat do kvalitního firewallu nebo routeru s lepšími bezpečnostními funkcemi v budoucnu.

125 slov
1.3 minut čtení
19. 1. 2025
Vladimíra Kopecká