Serverovny.cz/Fórum/Jak vytvořit zónový soubor pro DNS? Potřebuji jednoduchý návod.

Jak vytvořit zónový soubor pro DNS? Potřebuji jednoduchý návod.

Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat, jak to vlastně funguje se zónovými soubory pro DNS. Jsem úplný začátečník a zatím jsem se do toho moc neponořil, ale potřebuji nastavit vlastní doménu a slyšel jsem, že je potřeba mít správně vytvořený zónový soubor. Můžete mi prosím ukázat nějaký jednoduchý návod nebo krok za krokem, jak to udělat? Jaké informace tam vlastně musím mít? Říkalo se mi, že tam patří třeba A záznamy, CNAME, MX a další, ale vůbec nevím, co to znamená a jak to správně napsat. Zajímá mě i, jaký formát by měl mít ten soubor a jestli se to dá udělat v nějakém editoru nebo musím použít něco speciálního? Co když udělám chybu? Jak to ověřit, že mi to pak funguje? A co když bych chtěl přidat další subdomény později? Je na to nějaký jednoduchý postup nebo mám něco dodatečně měnit? Doufám, že mi někdo poradí, protože bych to rád zvládl sám. Děkuju moc za pomoc!

157 slov
1.6 minut čtení
11. 1. 2025
Eduard Pešta

Zónový soubor pro DNS je v podstatě textový soubor, který říká DNS serveru, jak se má chovat k určité doméně. Takže, krok za krokem:

1. Vytvoření souboru: Otevři si textový editor (klidně Notepad nebo něco podobného).

2. Základní struktura: Na začátek dej SOA záznam, což je Start of Authority. Vypadá to takhle:

@ IN SOA ns1.tvoje-domena.cz. admin.tvoje-domena.cz. ( 2023100101 ; serial 3600 ; refresh 1800 ; retry 604800 ; expire 86400 ; minimum TTL)

3. Záznamy: Pak přidej A záznam (pro IP adresu) a případně další:

@ IN A 192.168.1.1 ; hlavní doména www IN CNAME @ ; subdoména mail IN MX 10 mail.tvoje-domena.cz.

4. Uložení souboru: Ulož soubor jako db.tvoje-domena.cz nebo něco podobného.

5. Ověření: Potom to naimportuj do svého DNS serveru a můžeš použít příkazy jako dig nebo nslookup, abys zjistil, jestli všechno funguje.