Serverovny.cz/Fórum/Jak monitorovat servery automaticky bez velké námahy?

Jak monitorovat servery automaticky bez velké námahy?

Chtěl bych se zeptat, jak vlastně monitorovat servery automaticky a co všechno k tomu potřebuji. Není to zrovna moje parketa a přiznám se, že jsem v tomhle docela nováček. Zajímalo by mě, jaké jsou nejlepší nástroje na monitoring serverů, které mi ušetří čas a energii? Mám na mysli něco, co by dokázalo sledovat výkon serverů, jako je CPU, RAM, diskový prostor a případné výpadky, aniž bych musel neustále kontrolovat různá rozhraní. Je něco jako centrální dashboard, kde bych viděl všechna důležitá data pohromadě? Jaké jsou možnosti notifikací? Rád bych dostával upozornění na e-mail nebo třeba do nějakého messengeru, když se něco pokazí nebo když se přiblížím k limitům. Taky by mě zajímalo, jestli existují nějaké free nebo open-source řešení, nebo zda je lepší investovat do placených služeb. Jaké máte zkušenosti s automatizací monitoringu a co byste doporučili jako začátečníkovi? Mám pocit, že monitorování serverů může být klíčové pro udržení stability a výkonu aplikací, ale nevím, kde začít. Jaké jsou nejlepší postupy pro nastavení a konfiguraci monitorovacích nástrojů? Díky za rady!

170 slov
1.7 minut čtení
11. 7. 2023
Marek Hanzl

K monitorování serverů máš pár dobrých možností. Pokud nechceš vyhazovat prachy, doporučuji začít s open-source nástroji jako Prometheus a Grafana. Prometheus sbírá data a Grafana ti to krásně zobrazuje na dashboardu, takže uvidíš všechno na jednom místě, což je super. Můžeš sledovat CPU, RAM, diskový prostor a další metriky bez neustálého přepínání mezi různými stránkami.

Co se týče notifikací, Prometheus má možnost nastavit Alertmanager, který ti může posílat e-maily nebo zprávy na Slack/Messenger, když se něco pokazí nebo když se dostaneš k nějakým limitům.

Pokud bys chtěl něco jednoduššího, tak můžeš zkusit Zabbix nebo Nagios. Ty jsou taky populární a mají svý vlastní způsoby notifikace.