Serverovny.cz/Fórum/Jaký je rozdíl mezi SQL a NoSQL pro začátečníky?

Jaký je rozdíl mezi SQL a NoSQL pro začátečníky?

Chtěl bych se zeptat, jaký je vlastně rozdíl mezi SQL a NoSQL databázemi? Jsem úplný začátečník a zatím jsem se jen matně dozvěděl, že SQL je nějaký jazyk pro práci s databázemi a NoSQL je prý něco jiného, ale upřímně nevím, co si pod tím představit. Jak funguje SQL? A proč by někdo měl používat NoSQL místo SQL? Mám pocit, že SQL se používá pro strukturovaná data a NoSQL je pro něco jiného, ale co to konkrétně znamená? Jaké jsou výhody a nevýhody obou přístupů? A co takhle výkon? Je pravda, že NoSQL může být rychlejší pro určité aplikace? Taky by mě zajímalo, jestli se dá použít obojí na stejný projekt nebo jestli je lepší se rozhodnout hned na začátku, kterou technologii zvolit. Byl bych moc vděčný za nějaké jednoduché vysvětlení, které by mi pomohlo pochopit tyto rozdíly, protože se chci věnovat vývoji aplikací a cítím, že porozumět těmto databázovým technologiím by mi mohlo hodně pomoci.

156 slov
1.6 minut čtení
2. 2. 2024
Antonín Musil

Rozdíl mezi SQL a NoSQL je v podstatě v tom, jakým způsobem pracují s daty. SQL databáze, jako třeba MySQL nebo PostgreSQL, používají strukturovaný jazyk a jsou založené na tabulkách. Data jsou organizována do řádků a sloupců, což dává smysl pro strukturovaná data, kde víš, co přesně chceš uložit a jak. SQL databáze mají pevně danou schéma, takže když chceš přidat nějaký nový typ dat, musíš upravit celou strukturu.

Na druhou stranu NoSQL databáze, jako MongoDB nebo CouchDB, nejsou tak striktní. Můžou ukládat data v různých formátech – jako dokumenty, klíč-hodnota, grafy atd. To je super, když pracuješ s nestrukturovanými nebo polostrukturovanými daty, což je dneska hodně běžné. NoSQL ti umožní být flexibilnější a rychleji reagovat na změny v aplikaci.