Serverovny.cz/Fórum/Jak nastavit upozornění pro vysokou zátěž CPU na serveru?

Jak nastavit upozornění pro vysokou zátěž CPU na serveru?

Mám server, který občas zažívá opravdu vysokou zátěž CPU a já bych chtěl mít nějaké upozornění, když se dostane do kritických hodnot. Mám Linux server a používám různý monitorovací software, ale nejsem si jistý, jak přesně nastavit ta upozornění. Potřeboval bych vědět, jestli je lepší použít nějaký skript nebo jestli to jde udělat přímo v tom monitorovacím nástroji, co mám. Zkoušel jsem se dívat do dokumentace, ale většinou je to dost technické a já jsem spíš začátečník. Myslím, že by bylo dobré dostávat email nebo sms, když CPU překročí určitý limit třeba 80 nebo 90 procent. Nechci, aby mi něco uniklo, takže potřebuju mít přehled. Taky by mě zajímalo, jestli je nutné mít nějaké další aplikace nebo pluginy nainstalované pro tohle nastavení. Mám pocit, že v minulosti jsem narazil na něco jako cron joby nebo tak nějak, ale nejsem si jistý jak to funguje. Pokud jste někdo už nastavovali podobné upozornění na vysokou zátěž CPU, mohl byste mi prosím poradit? Jaké nástroje používáte a jaký máte postup? Děkuju moc za pomoc!

171 slov
1.7 minut čtení
17. 6. 2024
Vojtěch Marek

Než začneš, ujisti se, že máš nějaký monitorovací nástroj, jako je třeba Nagios, Zabbix nebo něco podobnýho. Většina těchhle nástrojů už má zabudovanou možnost nastavení upozornění pro CPU. Například v Zabbixu si můžeš nastavit trigger, který ti pošle email, když zátěž překročí 80 procent. Stačí si projít sekci o notifikacích v jejich dokumentaci.

Pokud bys chtěl něco jednoduššího, můžeš napsat skript v bash, který každou minutu zkontroluje zátěž pomocí příkazu top nebo mpstat a když to přesáhne tvůj limit, tak použiješ mail příkaz na posílání emailu. Např.:

#!/bin/bash
LOAD=$(cat /proc/loadavg | awk '\{print $1\}')
if (( $(echo "$LOAD \> 0.8" | bc -l) )); then
    echo "High CPU load: $LOAD" | mail -s "CPU Alert" [email protected]
fi